سه شنبه 4 شهريور 1404
تاریخ : سه شنبه 31 فروردين 1400
کد 6396

موافقت هیات تطبیق با افزایش 25درصدی بودجه محقق شده سال 99

؛علت عدم ابلاغ صورتجلسه هیات تطبیق از سوی شورای شهر اسلامشهر به شهرداری  چیست؟

در روزهای اخیر شاهد انتشار مطالبی پیرامون بودجه سال 1400 شهرداری اسلامشهر در فضای مجازی هستیم و عده ای در تلاشند اینگونه وانمود کنند فرماندار شهرستان،‌ یک‌تنه در برابر تصویب و تایید بودجه ایستاده و در قالب هیات تطبیق اجازه فعالیت را از شهرداری گرفته و می خواهد روند اجرای تمامی پروژه های عمرانی از جمله مترو، کمربندی شمالی و... را مختل کند!
این روزها اشکلات و ایراداتی که هیات تطبیق مصوبات شوراهای اسلامی شهرستان از بودجه 1700 میلیاردی شهرداری اسلامشهر گرفته، به جای اینکه با پاسخی مستدل، قانونی و کارشناسی شده و یا با اصلاح اشکالات از سوی شورای اسلامی و شهرداری مواجه شود، با اصرار اعضای شورا و همچنین حملات گاه و بیگاه تعدادی از فعالان رسانه ای در فضای مجازی علیه هیات تطبیق بویژه فرماندار اسلامشهر همراه شده است.
 هیات تطبیق با افزایش 25درصدی بودجه محقق شده سال 1399 برای سال 1400موافقت کرده و 21 فروردین ماه صورتجلسه مربوطه به شورای شهر اسلامشهر ارسال شده تا به شهرداری ابلاغ و از توقف امور شهر و شهرداری همچنین عدم پرداخت حقوق پرسنل شهرداری و مطالبات پیمانکاران و... جلوگیری شود اما شورای اسلامی تاکنون از ابلاغ صورتجلسه هیات تطبیق به شهرداری امتناع کرده است.
با ملاک قرار دادن مبلغ 972 میلیارد تومانی که اواخر سال گذشته به عنوان متمم بودجه به فرمانداری اعلام شده و با افزایش 25درصدی آن، بودجه 1400 به رقمی معادل 1250 میلیارد تومان می رسد. آنچه مسلم است شهرداری اسلامشهر در صورت تحقق این رقم و افزایش در آمدها، می تواند در نیمه دوم سال و از طریق متمم بودجه سقف بودجه سال 1400 را نه تنها تا 1700 میلیارد تومان بلکه بیشتر از این رقم نیز افزایش دهد. 

بودجه 1400 شهرداری اسلامشهر مبهم‌ و غیر واقعی
بودجه پیشنهادی سال 1400 شهرداری اسلامشهر نسبت به بودجه سال 1399 به میزان 96 درصد افزایش داشته و اگر بخواهیم دقیق‌تر عنوان کنیم، بودجه سال 1400 نسبت به بودجه «محقق شده» سال 1399 به میزان124 درصد افزایش دارد. از مقایسه افزایش بودجه شهرداری های استان تهران نیز نتایج قابل توجهی حاصل می شود. بودجه کلان شهر تهران در سال 1400 نسبت به سال گذشته رشد 26درصدی دارد. آمار مقایسه ای افزایش بودجه سایر شهرداری استان تهران نیز نشان می دهد 26 شهرداری دیگر استان افزایشی کمتر از 40درصد برای سال 1400 داشته اند و به نوعی می توان اسلامشهر را رکورد دار افزایش بودجه در سطح استان تهران نامید. 
نگاهی به نکات عجیب در متمم بودجه سال 99
 در سال 99، بودجه شهرداری 848 میلیارد تومان برآورد شد. بر اساس گزارش ارسالی به این فرمانداری 440 میلیارد درآمد محقق شده بود و در نهایت 972 میلیارد به عنوان متمم، از سوی شهرداری به صحن شورا ارائه و پس از تصویب به فرمانداری ارسال شد.
اما نکات عجیبی در متمم بودجه سال گذشته وجود دارد. در سال 1399 بسیاری از پروژه های عمرانی پیش بینی در بودجه فاقد عملکرد در طول سال بوده است نکته جالب اینکه 10 روز مانده به پایان سال درخواست افزایش اعتبار از سوی شهرداری برای انجام این پروژه ها صورت می پذیرد.  
همه این موارد موجب می‌شود تا نه تنها یک کارشناس بلکه افراد ناآشنا به حوزه بودجه‌نویسی نیز دچار ظن شوند و به این فرضیه‌ی اولیه برسند که آن‌چه رخ داده بر مبنای واقعیت نیست. اگر دقیق‌تر به ابعاد بودجه سال 99 توجه کنیم سوالاتی به ذهن متبادر می‌شود که ذکر برخی از آنها خالی از لطف نیست. مثلاً:
-علت افزایش 5 برابری در ردیف خرید مصرفی اداری چیست؟
-چرا دلیل افزایش 10 برابری در ردیف لوازم تنظیف اعلام نمی‌شود؟
-علت افزایش 5/2 برابری در ردیف تجهیز شهرداری به سیستم کامپیوتری و دولت الکترونیک چه بوده است؟
-افزایش حدود 3 برابری در دیون شامل پرداخت به چه کسانی می‌شود؟
-علت افزایش حدود 15 میلیارد تومانی در ردیف هزینه واگذاری خدمات شهری و اداری چیست؟ 
-چرا برخی هزینه های اعلامی انطباقی با عملکرد واقعی نداشته است؟
در طول سال 1399 بسیاری از پروژه‌های عمرانی پیش‌بینی شده در بودجه فاقد عملکرد متناسب با مفروضات بوده‌اند اما 10 روز مانده به پایان سال درخواست افزایش اعتبار از سوی شهرداری برای انجام این پروژه‌ها صورت می‌گیرد. چرا؟!
سوالاتی از این دست کم نیستند که می‌بایست به آنها پرداخت. مرجع اصلی توجه به این موارد جایی نیست جز «هیات تطبیق»

فروش 500 میلیاردی املاک شهرداری در سال 1400

یکی از اشکالات وارده به بودجه شهرداری اسلامشهر این است که 500 میلیارد تومان از بودجه 1700 میلیاردی سال 1400 قرار است از فروش املاک شهرداری حاصل شود. این درحالی است که رقم دقیقی از ارزش املاک و مستغلات شهرداری اعلام نشده است. در بودجه سال 99 قرار بود شهرداری از محل فروش املاک 200 میلیارد تومان درآمد داشته باشد که در این زمینه توفیق چندان حاصل نشده حال چگونه با افزایش این رقم به 500 میلیارد تومان می خواهد کسب درآمد کرده و در حوزه های مختلف از جمله پروژه های عمرانی هزینه کند؟ این در حالی است که شهرداری و شورای اسلامی میبایست ضمن معرفی املاک و مستغلات ارزش ریالی آنها را نیز اعلام و سپس درخواست فروش نمایند اما اصل موضوع در ابهام است.

ابهامات دیگری که نیاز به پاسخ دارند

با توجه به اینکه کلیه هزینه ها و پرداختیهای شهرداری در حدود بودجه مصوب با اسناد مثبته و با رعایت کلیه قوانین، مقررات و آئین نامه های مالی شهرداریها انجام مپپذیرد ابهاماتی وجود دارد که نیازمند پاسخ هستند.
- علت عدم شفاف سازی در سرفصل های بودجه شهرداری منجلمه نحوه هزینه کردها در ردیف های مربوط به خدمات عمومی اعلام نشده است؟
- علت کلی گویی در بودجه در ردیف ها مانند سایر خدمات و ... چیست ؟
- چرا در سرفصل های عمرانی سالهاست برخی از پروژه های بصورت نمادین تکرار میشوند و هیچ عملکردی ندارند (شاید این موارد صرفاً جهت رعایت سرفصل ها و رعایت تناسب بودجه است) 
- چرا شهرداری در کمتر از 6 ماهه اول سال با ارسال لوایح متعدد درخواست تغییر ردیف اعتبار و نوع هزینه کرد و نوع اجرای برخی از پروژه ها از مزایده و مناقصه به صورت امانی یا ترک تشریفات دارد؟ 
-چرا واریزی های بند 10 ماده 55 در ردیف مرتبط اعلام نمی گردد؟ 

هیات تطبیق یک‌ نفره اداره می‌شود؟!
همانطور که قبلا اشاره شد هیات تطبیق قائم به شخص نبوده و متشکل از یک هیات سه نفره است. در نهایت رأی و تصمیم این گروه سه‌نفره به عنوان مصوبه هیات مطرح می‌شود. اینکه عده‌ای جهت تخریب نماینده عالی دولت (همچنان که در 3 سال گذشته به هر بهانه ای در این زمینه تلاش کردند) سعی می‌کنند هیات را به یک نفر تقلیل داده و مصوبات را متوجه شخص فرماندار نمایند نوعی فرافکنی و جوسازی است. به نظر می‌رسد اگر با دقت، تامل، نگاه فنی و کارشناسانه، عقلایی و به دور از هیاهو، آنچه رخ داده را تحلیل کنیم درخواهیم یافت جریانی خاص تلاش می‌کنند نگاه مردم را به بی‌راهه هدایت کنند. 
 نظریه هیات تطبیق مصوبات شوراهای اسلامی شهرهای شهرستان درخصوص افزایش 25 درصدی بودجه تحقق یافته سال 1399 نه تنها برای شهرداری اسلامشهر اعلام شده بلکه برای شهرداری چهاردانگه نیز ابلاغ گردیده که این نشان از عدم تبعیض و رعایت مر قانون برای شهرداریها دارد .

حاشیه سازی و طرح تهمت های پوشالی کمکی به رفع ابهامات نمی کند

انتظار از شهرداری اسلامشهر برای تنظیم بودجه واقعی دور از منطق نیست. بودجه ای که برابر با نوع درآمدهای شفاف و هزینه های درست پایه گذاری شده و کمتر از 8 ماه محقق میشود آن زمان است که با توجه به افزایش درآمد، سربلند و سرافراز بدور از هرگونه ابهامی اقدام به ارائه متمم می نماید چرا که اعتبار اضافه برای بودجه محقق کرده و میتواند بر مبنای واقعیات و به درستی ارائه خدمات نماید.
ابهاماتی در بودجه 1400 شهرداری وجود دارد که مورد نظر هیات تطبیق است و بر حقوق عمومی مردم سایه انداخته، شهروندان پرداختی‌های مستقیم و غیرمستقیم داشته‌اند که می‌بایست صرف خدمات‌دهی و خدمات‌رسانی می‌شده و حق آنهاست که در جریان کم و کیف این روند قرار بگیرند. 
ربط دادن اشکالات بودجه 1400 به موضوعاتی همچون استعفای شهردار پیشین، انتخابات شوراها و بیان تهمت هایی همچون تلاش فرماندار برای متوقف ساختن پروژه های عمرانی و لنگ گذاشتن کار شهرداری، کمکی به روشن شدن ابهامات و اشکالات مورد اشاره ندارد. 10 روز از اعلام موافقت هیات تطبیق با افزایش 25درصدی بودجه محقق شده سال 99 می گذرد و اگر در این بین آسیبی متوجه شهر و شهرداری شود آنهایی باید پاسخگو باشند که از ابلاغ بودجه به شهرداری امتناع کرده و جوابی برای ایرادات قانونی هیات تطبیق ندارند، بر تصویب بودجه ای غیر واقعی اصرار می ورزند و تلاش دارند با طرح مسائل حاشیه ای و غیر واقعی در شهرستان خودنمایی کنند. در پایان لازم است یادآوری شود درخصوص مسائل مربوط به نحوه عملکرد و نحوه تخصیص اعتبار به پروژه های مهم شهری و برخی مسائل مدیریت شهری نیز جهت رفع هرگونه شائبه توضیحاتی از سوی فرماندار شهرستان اعلام خواهد شد.
روابط عمومی فرمانداری اسلامشهر
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 31 فروردين 1400
  • توسط روابط عمومی فرمانداری اسلامشهر
  • تعداد بازدید 81
Aa